رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین با تاکید بر اینکه امسال بسیاری از برنامه‌های پیاده‌روی اربعین با محوریت مقاومت و مردم مظلوم غزه برگزار می‌شود، تاکید کرد که بیشتر برنامه‌های درنظر گرفته شده توسط ایران‌ با همکاری طرف عراقی خواهد بود.

محور برنامه‌های پیاده‌روی اربعین در همکاری با عراق اعلام شد

حجت‌الاسلام احمدی در نشست خبری که شنبه ۲۰ مردادماه برگزار شد، درباره پیاده‌روی اربعین با اشاره به شعار «کربلا، طریق الاقصی» گفت: پیاده‌روی اربعین حرکتی ذاتا فرهنگی است. نشست‌ها و برنامه‌های متعددی با شعار «کربلا، طریق‌الاقصی» در عراق پیش‌بینی شده و محور آن مقاومت مردم غزه و جنایات رژیم صهیونیستی است.

او ادامه داد: قطعا اربعین یک حرکت ضدظلم است که این بُعد مقاومتی آن باید برجسته یاشد. برای همین موضوع، نشست‌ها و همایش‌های زیادی پیش‌بینی شده است که از ۱۲ صفر (۲۷ مردادماه) در شهر نجف با نشستی با حضور علما و اندیشمندان آغاز می‌شود که موضوع اصلی آن «اربعین، معارف علوی و معارف اسلامی» است. عصر همان روز در مزار شهید ابومهدی مهندس مراسمی برگزار می‌شود که شامل یادبود شهید اسماعیل هنیه خواهد بود.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین افزود: از روز چهارده صفر، نشستی با همکاری عتبه حسینی (ع) با عنوان «اربعین همبستگی اسلامی» با حضور علمای شیعه و سنی برگزار می‌شود. علاوه بر آن، ۱۶ صفر روز جهانی مسجد را خواهیم داشت به مناسبت آتش زدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها، مراسمی با حضور علمای شیعه و سنی برگزار می‌شود.

او درباره برنامه‌ها و نشست‌های دیگر نیز توضیح داد: جلسه‌ها، نشست‌ها و همایش‌های‌ ویژه‌ای با عنوان بانوان و مقاومت، اربعین و مقاومت اسلامی، تجلیل از خانواده شهدای مقاومت از کشورهای مختلف، خانواده متعهد و مقاوم در سیره و مدرسه عاشورا با توجه به پیشنهاد رییس جمهور شهید در سازمان ملل، نشست کارگروه سبک زندگی، اهدای هدایا به شهدای مقاومت با حضور جمعی از علما در استان‌های مختلف عراق از سوی مردم ایران، شب شعر مشترک و... برگزار می‌شود.

احمدی همچنین درباره تنوع موکب‌ها در مسیر پیاده‌روی اربعین گفت: امسال بیش از ۱۰۰ موکب کودک داریم که تولیدکنندگان و فعالان موکب‌دار برنامه‌ ویژه‌ای برای آن دارند. همچنین دوستان عراقی هم موکب‌هایی برای شهدای مقاومت در عمود ۸۳۳ با همکاری دوستان مقاومت و ایرانی‌ها خواهند داشت.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین با اشاره به موکب‌های ویژه علمی خاطرنشان کرد: امسال موکب‌های علمی با حضور اساتید و فرهیختگان مانند سال قبل برگزار می‌شود که موجب آشنایی اساتید، انجام پروژه مشترک و... با کمک مجمع جهانی اساتید مسلمان و جمعی از اساتید سندیکای عراقی را خواهیم داشت. همچنین ده‌ها موکب‌ دانشجویی با کمک دانشگاهیان برپا خواهد شد که برخی موکب‌ها با عراق مشترک است و اقدامات مشترکی دارند.

احمدی درباره اعزام مبلغان به پیاده‌روی اربعین نیز گفت: ساماندهی و اعزام مبلغان با کمک گروه‌های مردمی خواهد بود. ما برای اعزام طلاب و روحانیون پرداختی نخواهیم داشت و توسط گروه‌های مردمی انجام می‌شود. نزدیک به هشت هزار مبلغ اعزام شده و خواهند شد که بخشی از آن‌ها به درخواست دوستان عراقی، مسلط به زبان عربی هستند. هرچند کار به دلیل گرمای هوا، خیلی سخت است.

او درباره حضور اساتید و مشاوران روانشناسی نیز گفت: ۱۵۰ استاد برجسته حوزه روانشناسی و مشاوره ساماندهی شده‌اند که در موکب‌های خاصی مستقر می‌شوند. سال گذشته این اقدام محدود، با اقبال قابل توجهی روبرو شد و امسال گسترده‌تر خواهد بود. نکته مهم این است که ارتباط برخی از جوان‌ترها با این اساتید در ایران هم به صورت مستمر ادامه داشته است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین در ادامه سخنانش، از تداوم برنامه پیاده‌روی به نیابت از شهدا خبر دارد و بیان کرد: تجلیل از شهدا و تکثیر و برجسته‌سازی نمادهای ایثار و مقاومت که همان شهدا هستند، وظیفه ما است. این‌کار با کمک گروه‌های مردمی تحت عنوان نیابت از شهدا با قوت بیشتری نسبت به سال‌های قبل پیگیری می‌شود. به خصوص که امسال بحث شهدای غزه و مقاومت را هم داریم.

احمدی با تاکید بر لزوم توجه حوزه ادبیات، دانشگاه و حوزه علمیه به بعد علمی حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین گفت: ما برای جهانی‌شدن اربعین نیازمند تولید محتوای ادبی هستیم که جز با کمک اساتید دانشگاه و حوزه‌های علمیه و ادبیان ممکن نیست. چندین پایان‌نامه در این زمینه آماده شده و البته تازه در شروع کار هستیم. همچنین شاهد نشر کتاب‌های زیادی هستیم که بعضی از آن‌ها را حمایت کرده‌ابم. فقط در سال جاری حدود ۴۰ عنوان کتاب رونمایی شده و می‌شود. وزارت علوم هم تعهد کرده است که از اقدامات علمی در این حوزه حمایت کند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های ادبی و شب شعرهایی که در نجف و کربلا برگزار می‌شود، گفت: جمعی از شعرای برجسته ایرانی و خارجی به پیاده‌روی اربعین دعوت شده‌اند که یک برنامه مشترک شب شعر اربعین و مقاومت خواهیم داشت. همچنین دو محفل شعر شامل محفل شعر مشترک بانوان ایرانی و عراقی و یک محفل شعر بانوان ایرانی برگزار می‌شود. علاوه بر شعرا، ۱۱۰ قاری از ۵ کشور با همکاری عتبه حسینی ساماندهی شده‌اند و ۷۰ مداح و سخنران نیز اعزام می‌شوند که شامل برنامه‌های در مسیر، موکب‌ها و شهرهای نجف، کربلا، سامرا و کاظمین خواهد بود.

در بخش پایانی این نشست خبری، درباره اپلیکیشن کاربردی «الاربعین» که از سه‌شنبه ۲۳ مرداد منتشر می‌شود، گفته شد که این اپلیکیشن موبایلی قابلیت‌ها زیادی دارد که برخی از آن‌ها حتی آفلاین هستند. همچنین نقشه مواکب، قابلیت‌های شهروند خبرنگاری، دریافت اخبار و اطلاعیه‌ها، مطالب آموزشی، ارسال پیامک و... در این برنامه پیش‌بینی شده است.

همچنین پیاده‌روی ۳۶۰ درجه در این اپلیکیشن برای جاماندگان یا حاضران پیش‌بینی شده است که هم می‌تواند تراکم جمعیت حاضر را نمایش دهد و هم می‌تواند بعد معنوی برای جاماندگان داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.